KURIKAN UA

Formula 1 – tulevaisuus amerikkalaisten omistajien aikakaudella

Autourheilu ja sen tulevaisuus

Formula 1 on historiansa aikana ollut ennen kaikkea eurooppalainen ilmiö. Maailma on kuitenkin viime vuosikymmeninä muuttunut, ja Euroopan vaikutusvalta maailmanlaajuisesti pienenee koko ajan niin taloudellisilla kuin muillakin kriteereillä mitattuna. Ilmastonmuutos, uusien valtioiden nousu taloudellisiksi mahdeiksi, muiden viihdeilmiöiden nousu F1-sirkuksen haastajiksi… Kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten Formula 1 on suurten haasteiden edessä. Lisää F1-aiheista juttua löydät tästä.

Liberty media

Formula 1:n kaupalliset oikeudet omistaa nykyään amerikkalainen mediajätti Liberty media. Muun muassa baseball-joukkue Atlanta Bravesin omistava yhtiö viimeisteli kaupat formuloista vuonna 2017 huikeaan 4,6 miljardin dollarin hintaan. Mikään hetken mielijohde osto ei ollut, vaan sitä oltiin suunniteltu pitkään. Liberty Medialla onkin paljon suunnitelmia formuloiden kuninkuusluokan varalle.

Ongelmia ja vastarintaa

Aiemmista vakuutteluista huolimatta Liberty Media on siirtänyt formulat pois ilmaisilta kanavilta joka puolella maailmaa. Tästä syystä kauden 2018 katsojaluvut putosivatkin yli 5 prosenttia, mikä johtuu pääasiassa formuloiden lopultakin tapahtuneesta siirtymisestä maksutelevision puolelle Italiassa.

Liberty Media haluaa muutosta myös paikoin tylsien ratatapahtumien, tallien epätasaisuuden ja suurten kustannusten aiheuttamiin ongelmiin. Vastarinta erilaisia muutoksia vastaan on kuitenkin suurta: talleilla, autonvalmistajilla ja muilla taustavaikuttajilla on aina omat edut ajettavinaan, ja harvoin kaikki ovat muutoksista samaa mieltä.

Mitä nämä kiistellyt muutokset sitten ovat?

Kulukatolla halutaan ratkaisua tallien epätasaisuuteen. Vain parilla tallilla on varaa kehittää voittaja-auto ja tähän halutaan muutos. Kulukaton lisäksi moottoreista halutaan halvempia, mutta kuitenkin teknisesti edistyneitä. Hybridivoimanlähdettä pidetään sopivan modernina ratkaisuna. Autoihin myös halutaan lisää standardisoituja elementtejä, jotta autot olisivat samanlaisempia ja kuljettajan taidot olisivat ratkaisevammassa asemassa. Autojen persoonallisuutta ei silti haluta kadottaa, ja moottorin säätäminen ja monet muut yksityiskohdat jäävät tallien kehitystyön varaan.

Mitä käytännössä tulee tapahtumaan?

Tallien välinen luokkajako tulee tasoittumaan. Yhä useammalla tallilla tulee olemaan mahdollisuus nousta kärkikahinoihin mukaan. Osa eurooppalaisista radoista jäänee pois kisakalenterista ja uusia ratoja tulee Aasiaan ja Amerikan mantereelle, ja muutenkin Formula 1:n eurooppalaisuus tulee vähenemään. Ohittamiset yleistyvät, kun kuljettajien taidot korostuvat ja autojen keskinäiset erot kapenevat.

Mielenkiinnolla me formulafanit joudumme seuraamaan tulevaa kehitystä. Pieneneekö laji marginaaliseksi pikkuporukan snobbailuksi, vai lähteekö laji uuteen kukoistukseen Aasian ja Amerikan innostuessa lajista tosissaan? Seuraavat kaudet kertonevat jo suunnan.